Koordinatorice projekta:
Marija Kapović, prof. psihologije
Matija Zekić-Dragun, prof. vjeronauka
Partneri:
1.Studentski katolički centar Split , A. G. Matoša 56 21000 Split Hrvatska
2.Svjetski savez mladih Hrvatska Kalabarovo vrelo 2b 10000 Zagreb Hrvatska
3.Srednja školaDugo Selo Stjepana Ferenčaka 25 10370 Dugo Selo Hrvatska
4.Učenički dom Maksimir Trg Johna Kennedyja 9 10000 Zagreb Hrvatska
5.Prirodoslovno-tehnička škola Split Matice hrvatske 11 21000 Split Hrvatska
6.Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju Matice hrvatske 11 21000 Split Hrvatska
7.Graditeljsko-geodetska tehnička škola Matice hrvatske 11 21000 Split Hrvatska
8.Gimnazija Vukovar Šamac 2 32000 Vukovar Hrvatska
KRATKI OPIS PROJEKTA
Svrha i opravdanost projekta Opravdanost ovog projekta proizlazi iz provedene analize
problema i prepoznate potrebe za razvojem programa školskog volontiranja i odgoja za
volontiranje te njihovu implementaciju u školske kurikulume. Kako ističe Nacionalna
strategija Stvaranja poticajnog okruženja za razvoj civilnogadruštva od 2012. do 2016.
godine (NSPORCD)„Volonterstvo kao jedan od najčešćih i najzastupljenijih oblika
građanskog aktivizma nije odgovarajuće zastupljeno u školskim kurikulumima i ne posvećuje
mu se sustavna pozornost na svim razinama obrazovnog sustava. Drugim riječima, nužni su
dodatni napori kako bi se odgoj za volontiranje i volonterske aktivnosti sustavno uključio u
odgojno-obrazovni sustav.“ Ističe se i posebna potreba usmjeravanja volonterskih projekata
prema djeci i mladima, koji su prema OP ULJP, Strategiji borbe protiv siromaštva i socijalne
isključenosti u RH od 2014. do 2020.i Nacionalnom programu za mlade prepoznati kao jedna
od najugroženijih skupina u društvu. Poseban problem prepoznaje se i u tome što se programi
školskog volontiranja i odgoja za volontiranje najčešće odvijaju u višim razredima osnovnih
škola i gimnazijama. Zbog zahtjevanosti provedbe i drugih prepreka, ovakvi programi najčešće zaobilaze srednje škole tehničkog i strukovnog usmjerenja, kao i učeničke domove.
Stoga smo uvidom u kurikulume srednjih škola uz 1 gimnaziju identificirali i 5 srednjih
tehničkih i strukovnih škola i učeničkih domova u kojima će se projekt provoditi, a koje
prethodno nisu imale priliku suradnje na sličnim projektima te kako bismo program školskog
volontiranja ponudili onima kojima je najnedostupniji. Također, ističe se potreba osmišljavanja i provedbe programa školskog volontiranja i u slabije razvijenijim županijama i
gradovima pa će se stoga ovaj projekt provoditi i u Splitsko-dalmatinskoj i Vukovarsko-srijemskoj županiji koje prema podacima HGK spadaju među najnerazvijenije županije u RH
(VSŽ je na 20. mjestu BDP-a po stanovniku u RH, a SDŽ se nalazi 14. mjestu). Projektom se
želi odgovoriti na prepoznati problem pa će se njime razviti i provesti kvalitetan i održiv
program školskog volontiranja i odgoja za volontiranje „Školski volonterski klub“ za 120
učenika u 6 srednjih škola i učeničkih domova u Zagrebu, Dugom Selu, Vukovaru i Splitu te
volonterski program „Ljetna volonterska škola“ tijekom školskih praznika. Ovim programom
djecu i mlade u odgojno-obrazovnom sustavu Republike Hrvatske te u neformalnim oblicima
učenja upoznat će se s vrijednostima, ulogom i značajem volontiranja te omogućiti im
stjecanje iskustva volontiranja, u skladu s člankom 2. Zakona o volonterstvu (NN 22/13).
Kako navodi OP ULJP tek 7% stanovništva bavi se volontiranjem, a prema Svjetskom
izvješću o stanju volonterstva, mladi ljudi predstavljaju ogroman potencijal za razvoj te je
stoga iznimno važno podržati sve oblike njihovog aktivnog sudjelovanja, uključujući i
volontiranje. U vremenu u kojem živimo poticanje mladih na volontiranje ima višestruku
važnost. Priopćenje o politikama EU i volontiranju (2012.) ističe kako volontiranje doprinosi
strategiji Europa 2020, naročito upogledu dostizanja ciljane stope zaposlenosti u EU od 75%
do 2020. g., pomažući ljudima da nauče nove vještine i prilagode se promjenama na tržištu
rada, a ističe se i da sektor volonterstva može doprinijeti i do 5% BDP-a. Zbog svega
navedenog ćemo u projekt uključiti i 32 volontera mentora, među kojima ćemo minimalno 10
mjesta rezervirati za nezaposlene mlade. Prepoznajući da još uvijek ne postoje sustavno
razrađeni mehanizmi nagrađivanja i vrednovanja volonterstva ovim projektom će se svim
volonterima dodijeliti Volonterska knjižica i Potvrda o kompetencijama stečenim
volontiranjem sukladno članku 34. ZOV-a. Ovo će posebno pomoći nezaposlenim mladim
volonterima. Dodatni je problem činjenica da odgojno-obrazovne institucije, ako i prepoznaju
potrebu osmišljavanja volonterskih programa i vrednovanja angažmana uključenih nastavnika
i učenika, često ne raspolažu adekvatnim resursima ni mogućnostima pružanja (materijalne)
podrške za usavršavanje nastavnika u ovom području. Prepoznaje se i nedovoljna upoznatost
OCD-a sa ZOV-om i još uvijek neodgovarajuće razvijene sposobnosti OCD-a da
zainteresiraju i uključe veći broj građana u svoj rad. Stoga će se projektom unaprijediti
kapaciteti 9 partnerskih i 20 suradničkih OCD-ova i javnih institucija za učinkovit
menadžment volontera kroz dvije Edukacije o menadžmentu volontera za ukupno 38
zaposlenika i koordinatora volontera u tim organizacijama. S obzirom da živimo u eri
tehnologije, kao poseban imperativ nameće se uvođenje IKT rješenja u obrazovanje i
volontiranje. Zato će ovaj projekt unaprijediti programe školskog volontiranja i odgoja za
volontiranje kroz razvoj i implementaciju mobilne aplikacije „Vol ON“. Iz svega navedenog
vidljivo je da će projekt doprinijeti Općem cilju poziva –osnaživanju doprinosa volonterstva
u provođenju reformi za društveni i gospodarski rast i demokratski razvoj.
Kratki opis na koji će način održivost rezultata projekta biti zajamčena nakon završetka
projekta .
Održivost rezultata osigurat će se na nekoliko načina:
program školskog volontiranja i odgoja za volontiranje „Školski volonterski klub“, što će
omogućiti da se isti program provodi i nakon završetka projekta.
sadržaj radionica i ostalih aktivnosti, što će omogućiti replikaciju projektnih aktivnosti i po
završetku projekta i u drugim organizacijama.
sklopu projekta bit će potpisan sporazum kako bi učenicima bilo omogućeno volontiranje i po
završetku projekta.
i javnim ustanovama omogućit će da navedene organizacije ojačaju svoje kapacitete za
menadžment volontera i nastave s provedbom kvalitetnih volonterskih programa.
dokumente kako bi se osigurala institucionalna održivost provedbe.
preuzeti i druge organizacije i pojedinci.
zajedništva, povećanju broja inicijativa udruga prema građanima, razbijanju predrasuda i sl.
Društvene promjene u zajednici koje su promovirane ovim projektom svakako stvaraju dobar
temelj za daljnje umrežavanje i suradnju s drugim organizacijama koje neće biti obuhvaćene
prvom provedbom projekta. Otvorenost svih partnera prema novim izazovima i suradnjama
svakako dugoročno osnažuje razvoj volonterskog menadžmenta u svim lokalnim zajednicama
uključenim u projekt.
informacije o projektu i koja će se distribuirati putem Sajma volontiranja te promotivnih i
diseminacijskih aktivnosti, što će omogućiti replikaciju rezultata na sve dionike u zajednici.
Sve organizacije uključene u projekt nastavit će koristiti Potvrdu o kompetencijama
stečenim volontiranjem i Volontersku knjižicu u svom radu s volonterima, što će unijeti u
svoje strategije i temeljne dokumente.
uključenim organizacijama da slične projekte provedu i u budućnosti.
Sažetak
Projektom „Vol ON: pojačaj volontiranje“ razvit će se i provesti kvalitetan i održiv program
školskog volontiranja i odgoja za volontiranje „Školski volonterski klub“ za 120 učenika u 6
odgojno-obrazovnih ustanova u Zagrebu, Dugom Selu, Splitu i Vukovaru te volonterski program „Ljetna volonterska škola NOVO: Izvrsno Volontiranje“,za 30 učenika i 12
volontera mentora i koordinatora za vrijeme školskih praznika. Projektom će se unaprijediti
kapaciteti 29 OCD-a i javnih ustanova organizatora volontiranja za učinkovit menadžment volontera u svrhu poboljšanja kvalitete usluga od općeg interesa.